ikbenrik.nl | Hoe een lokale politicus misschien wel de beste campagnespot voor deze verkiezingen maakte
blog, rik, reclame, marketing, creatieve, creative, schrijven, student, copywriting, student
722
post-template-default,single,single-post,postid-722,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Hoe een lokale politicus misschien wel de beste campagnespot voor deze verkiezingen maakte

Mensen geïnteresseerd krijgen in politiek en hen bewegen naar de stembus. Een fenomeen dat, met name onder bepaalde doelgroepen, uitermate lastig blijkt. Er is weinig intrinsieke motivatie onder bepaalde groepen om überhaupt naar de stembus te gaan, laat staan zich te verdiepen in de politiek.

Vaak denken mensen (onterecht) dat hun stem niks uitmaakt en/of dat de politici zakkenvullers zijn die zich helemaal niet hard maken voor het volk. Een negatief imago waar politici maar al te graag vanaf willen.

Hoe maak je een goede campagnespot?

Als politicus, politieke partij of ingeschakeld bureau sta je dus voor een lastig parket. Hoe krijg je een ongeïnteresseerd en wantrouwend iemand warm voor politiek? Het antwoord lijkt eigenlijk vrij simpel: Laat zien dat politici echte mensen zijn & gebruik humor/zelfspot.

Even voor de goede orde dit doe je dus niet met een gelikt campagnespot waarbij Mark Rutte met z’n voeten in de klei staat te verkondigen hoe belangrijk hij Groningen vindt of als ‘heel gewoon mens’ met de fiets naar een afspraak met de Koning gaat. Dit doe je door de mensen te laten zien die zich echt op lokaal niveau zich inzetten.

 

Waarom is dit zo lastig?

Neem de campagnespot van het CDA. Voor dit filmpje werkte het CDA samen met Joe Public. Het concept is goed, de beelden zijn mooi en het verhaal komt goed over.

Al met al een goede spot en een stuk beter dan een hoop andere spots. Toch mist er iets, het is bijna alsof zowel de creatie als de uitvoer te goed zijn gedaan; er mist iets rauws en authentieks.

Hoe goed je campagnefilmpje ook in elkaar zit, mensen hebben het gevoel dat ze al te vaak zijn bedrogen door politici en hun beloftes.

Het is alsof je in het Engels tegen een Fransman staat te praten die helemaal geen Engels kan. Je kan nog zo goed Engels spreken of zo hard schreeuwen als je wil, hij gaat het er niet beter door verstaan. Het enige wat je er op een gegeven moment misschien mee zal bereiken is dat die geïrriteerd bij je wegloopt.

 

Geen budget, toch minstens zo goed (nog wel beter)

Hoe dring je dan toch bij iemand binnen? Simpel, zorg dat de vorm en inhoud van je boodschap aansluit bij je doelgroep. Een mooi voorbeeld dat ik vandaag tegenkwam is dat van Lau Bosse, nummer 15 op de lijst van PvdA Utrecht.

Met een ijzersterk filmpje weet hij precies de juiste snaar te raken. In deze spot die, qua productiekwaliteit, beduidend lager is dan het landelijke filmpje van het CDA draagt hij tussen met lichtelijke zelfspot zijn standpunten uit. Wat het sterk maakt? Geen opsmuk.

Klik hier voor de video!

Misschien nog wel belangrijker is dat hij laat zien dat bestuurders hele gewone mensen zijn. Geen stijve grijze politici die alleen maar politiek correcte (pun intended) taal uitslaan, maar mensen die het gevoel geven dat je gehoord wordt.

 

Conclusie

Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut geen bericht om je in de richting van de PvdA of Lau te sturen (ik heb zelf nog nooit op de PvdA gestemd en ik ken Lau ook niet persoonlijk).  Wat je van plan bent om te stemmen moet je lekker zelf weten. Maak dit weekend een uurtje vrij en verdiep je in de lokale afdelingen van de politieke partijen, dikke kans dat je dan al een keuze hebt gemaakt.

Of ik uiteindelijk op Lau ga stemmen weet ik niet, maar aan z’n campagnestrategie zal het in ieder geval niet liggen!

 

 

No Comments

Post a Comment