ikbenrik.nl | Is dit een dikke fuck you van Facebook naar bedrijven?
blog, rik, reclame, marketing, creatieve, creative, schrijven, student, copywriting, student
547
post-template-default,single,single-post,postid-547,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Is dit een dikke fuck you van Facebook naar bedrijven?

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Bij dat gezegde denk je misschien niet direct aan de grote blauwe reus die Facebook heet en op dit moment een van de meest succesvolle internetbedrijven is. Toch, was dit een van de eerste dingen waar ik aan moest denken toen ik een tweet zag van Filip Struhárik over de nieuwe explorefunctie van Facebook.

Waarom ik dat dacht weet ik niet precies. Misschien omdat ik twijfel over de werkelijke motieven. Is Facebook bezig met een wanhoopsoffensief om de naderende leegloop van het platform te voorkomen of  is dit juist een hele slimme (en sneaky) manier om nog meer advertenties te verkopen?

“Kijkend naar mijn social media consumptie zie ik dat ik zelf voornamelijk op Snapchat en Instagram zit. Platformen waar ik (voorlopig) zelf nog redelijk controle heb over de feed.”

 

Een ding is zeker, als deze test goed uitpakt kan de hele Facebook beleving binnenkort wel eens ingrijpend veranderen!

De ontwikkeling van Facebook

Laten we beginnen bij het begin. Steeds meer mensen zijn een beetje klaar met Facebook. Vroeger (en dan heb ik het over 5-10 jaar geleden) was Facebook een plek waar je kon zien hoe de dag van je vrienden eruit zag en plaatjes kon kijken.

Inmiddels is Facebook uitgegroeid tot een waanzinnig groot reclameplatform waarbij je voornamelijk (fake) nieuws en kattenfilmpjes te zien krijgt met, als je geluk hebt, een enkele post van je vrienden tussendoor. Voor veel mensen een vervelend verschijnsel met als gevolg dat, met name door jongere gebruikers, Facebook steeds vaker wordt verruild voor platformen als Instagram en Snapchat.

Is Facebook passé?

Absoluut niet. Facebook is een enorm mediabedrijf dat zelf ook continu op zoek is om te groeien/te adapteren.  Zo probeerde Facebook enkele jaren geleden Snapchat te kopen. Dat ze serieus willen investeren in jonge gebruikers bleek wel uit het bod van 3 miljard.

Toen dit bod werd afgewezen heeft Facebook snapchat met wisselend succes geprobeerd te klonen op haar platformen. (Vandaar dat Snapchat en Instagram stiekem toch behoorlijk op elkaar lijken.)

En nu?

Toch lost dit het probleem niet op voor Facebook. Zelf zit ik nog amper op Facebook omdat mijn tijdlijn uit niets anders lijkt te bestaan dan door het algoritme voor mij geselecteerde content van bedrijven en gesponsorde berichten.

Mijn eerste poging om Facebook leuk te houden bestond voornamelijk uit het ontvolgen van een aantal reuzen als Unilad en 9GAG dit hielp iets, maar toch ben ik nog steeds niet erg content (pun intended) met hetgeen ik op mijn tijdlijn zie.

“Ik had het wel gezien op Facebook en zit nog amper op mijn persoonlijke account.”

 

Daarom zit ik nu voornamelijk op Snapchat en Instagram waar ik, voorlopig, nog enigszins de bedrijven kan uitbannen en echt kan zien wat de mensen waarvan ik het interessant vinden plaatsen.

Het nieuwe Facebook

Ik had het wel gezien op Facebook en zit nog amper op mijn persoonlijke account. Facebook is voor mij persoonlijk een redelijk dood platform en mijn verbazing was dan ook behoorlijk groot toen ik las dat Facebook met haar dienst dingen aan het testen is die de Facebookervaring radicaal kunnen veranderen.

Bij toeval kwam ik een tweet tegen van de Slovaak Filip Struhárik waarvan mijn nekharen overeind gingen staan. Facebook is namelijk aan het testen met een explore functie. Op zich niets bijzonders zou je zeggen totdat je dit ziet.

Blijkbaar doet Facebook een test in 5 landen, waaronder Slowakije, waarbij de tijdlijn van mensen alleen nog maar bestaat uit posts van vrienden en gebooste (betaalde) content van bedrijven. Om content van bedrijven te zien moet je in die landen naar de explore tab.

Dit klinkt op het eerste gezicht als een fijne feature die Facebook misschien wereldwijd gaat toevoegen, maar de gevolgen voor bedrijven zijn mogelijk waanzinnig.

Dat zal toch wel meevallen?

Facebook heeft nergens aangekondigd waarom ze dit testen en wat hun plannen zijn. Misschien juist daarom vermoed ik dat het, indien de test slaagt, het zomaar zou kunnen dat Facebook serieus overweegt om dit uit te rollen.

Mochten ze dat doen dan betekent het dat het voor bedrijven mogelijk haast onmogelijk wordt om content te verspreiden via Facebook zonder daarvoor te betalen. Het feitelijke delen zal natuurlijk geen geld gaan kosten, maar het aantal mensen dat deze content onder ogen zal krijgen gaat drastisch afnemen.

In bovenstaande grafiek is te zien hoe het bereik afneemt sinds Facebook is begonnen met de test. Het lijkt erop dat met name middelgrote en kleine pagina’s geraakt worden terwijl de reuzen als een 9GAG minder last ervaren in verkeer. Dit kan waarschijnlijk deels verklaard worden doordat mensen uit zichzelf naar dergelijke pagina’s zoeken en daardoor minder afhankelijk zijn van het algoritme van Facebook.

Saillant detail; in andere landen waar wordt getest zijn de resultaten vergelijkbaar

Gaat dit echt gebeuren?

Hoewel Adam Mosseri, Head of News Feed zelf aangeeft dat dit slechts om een kleinschalige test gaat en er absoluut geen plannen zijn om dit wereldwijd uit te rollen ben ik sceptisch. Facebook heeft in het verleden wel vaker geroepen dat ze bepaalde dingen nooit zouden doen en dat is tot op heden, soms na enkele jaren, vrijwel altijd toch wel gedaan.  Wat dat betreft geen lekkere trackrecord dus.

Het zou mij daarom niet verbazen als Facebook, mits het ze meer geld gaat opleveren, dit op termijn wereldwijd gaat introduceren.

Hoe je het ook went of keert de echte winnaar is, surprise,  ook in dit geval Facebook.

 

Verbeterde feed of meer advertentie inkomsten?

Maar waar draait het nou uiteindelijk om? Wil Facebook serieus haar nieuwsfeed verbeteren en daarmee meer gebruikers houden of is dit gewoon een slim excuus om organisch bereik van bedrijven buiten spel te zetten en zo nog meer geld binnen te halen?

Persoonlijk denk ik dat Facebook hiermee situatie creëert waarbij ze bedrijven voor het blok zet. Door de tijdlijn van haar gebruikers weer aantrekkelijker te maken worden gebruikersaantallen gehandhaafd waardoor Facebook voor veel bedrijven een haast onmisbaar medium lijkt.

Tegelijkertijd zullen deze bedrijven een stuk meer moeten gaan investeren om in het zicht te blijven van de gebruikers. Hoe je het ook went of keert, de echte winnaar is dus ook in dit geval Facebook.

 

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom dit gebeuren? Volg dan Filip Struhárik via https://twitter.com/filip_struharik. In zijn feed kun je ook enkele interessante artikelen vinden waaruit ik een deel van mijn informatie over dit onderwerp heb gehaald. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

No Comments

Post a Comment