ikbenrik.nl | Superschaal
blog, rik, reclame, marketing, creatieve, creative, schrijven, student, copywriting, student
183
post-template-default,single,single-post,postid-183,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Superschaal

Afgelopen zondagnacht was het weer zo ver: de Super Bowl werd gespeeld. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo’n  grote fan ben van American Football.  Toch kijk ik eigenlijk wel altijd naar de  Super Bowl. Dat is dan ook niet alleen vanwege de sport.

Of nouja altijd. Sinds mijn broertje een jaar in Amerika heeft gewoond, en daar intensief American Football speelde.

De (reclame) kermis
Het mooiste van de Super Bowl vind ik eigenlijk de hele heisa daaromheen. Ik bedoel American Football is vermakelijk om naar te kijken, maar als het een gewone wedstrijd zou zijn zou ik niet tot een uur of half vijf opblijven.

Het mooiste van alles vind ik de reclames. Ik moet daarbij vermelden dat ik sowieso bovenmatig geïnteresseerd ben in reclame, maar bij de Super Bowl is het eigenlijk altijd wel raak.

Dat mag ook wel met dit kostenplaatje. De reclames die tijdens de Super Bowl worden uitgezonden kosten namelijk ruim 5 miljoen per 30 seconden.


Huzarenstukje

Niet alleen vanwege de prijs zijn de reclames zo ontzettend belangrijk. Het feit dat er 114,4 miljoen mensen naar de uitzending kijken (plus alle mensen die het later terugkijken via internet) is op zich ook best een dingetje. Bovendien verwachten mensen natuurlijk ook behoorlijk wat van de Super Bowl reclames.

Dat is ergens positief; mensen kijken immers aandachtig naar je reclame, maar kan ook vervelend uitpakken als je de plank mis slaat. Dit alles zorgt dat bedrijven ontzettend veel geld in hun Super Bowl commercials stoppen. Met als gevolg dat er elk jaar wel een aantal huzarenstukjes tussen zitten; genieten dus!

Trump card?
Na een redelijk saaie eerste helft was het moment daar de reclames! (Ik keek via BBC zodat ik daarvoor niet 100.000 keer dezelfde Pepsi reclame hoefde te zien.)

Ik was ontzettend benieuwd of bedrijven of bedrijven zich iets zouden aantrekken van de controverse rondom Trump of dat ze zich hier vooral niet aan durfden te wagen. Het is immers een risico om je politiek uit te laten als bedrijf.

Een hoop bedrijven hebben zich daar dan ook niet aan gewaagd. Coca Cola kwam bijvoorbeeld met deze (redelijk saaie) reclame. Het meerendeel van de reclames was dan ook saai en vooral veilig. Een teleurstelling.

De winnaars
Gelukkig waren er ook een aantal bedrijven die wel met een steengoeie reclame kwamen. Sommige provocerend, sommige grappig. Met name de reclames van KIA, Anheuser-Busch (Budweiser) en Airbnb vielen positief op.

Waar Kia koos voor een grappige reclame met in de hoofdrol een vrouwelijke ‘activist’ maakten Airbnb en Budweiser een duidelijk statement.


#TONY de twitteraar

Vlak nadat de Atlanta Falcons hun voorsprong hadden uitgebreid naar 28-3 leek de wedstrijd gespeeld. Het was inmiddels rond een uurtje of 3 en ik begon te twijfelen of ik de wedstrijd uit zou kijken.

Net toen ik van plan was om de TV uit te zetten lazen de presentatoren van de BBC een tweet voor. Ene Tony adviseerde iedereen om vooral niet naar bed te gaan. Iedereen die dat van plan was moest nog maar eens terugdenken aan de BREXIT en de Amerikaanse verkiezingen.

Spijt?
Het leukste van deze Super Bowl was uiteindelijk de sport zelf. Waar de eerste helft redelijk saai was, werd het een zinderende finale. Een legendarische comeback van de New England Patriots zorgde voor de eerste overtime ooit.

Benieuwd hoe het is afgelopen? Bekijk hierrr de samenvatting!

Hopelijk worden de reclames volgend jaar net zo goed als de (2e helft van de) wedstrijd. Spijt van het opblijven heb ik in ieder geval niet!

No Comments

Post a Comment